مدیرعامل آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع)، از انتخاب آثار برتر مسابقه طراحی محیطی ارتباط پیاده‌راه امام زادگان عینعلی و زینعلی(ع) با روددره فرحزاد خبر داد.


مهدی مزینانی در حاشیه مراسم اختتامیه آثار برتر مسابقه طراحی محیطی ارتباط پیاده‌راه امام زادگان عینعلی و زینعلی(ع) با روددره فرحزاد، ضمن قدردانی از همت شهرداری تهران در برگزاری این مسابقه گفت:
آستان مبارک امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) توانسته فضای فرهنگی، تاریخی و طبیعی خود را حفظ کند. محیط معنوی امامزاده و مناطق بکر و طبیعی اطراف آن امکان بالقوه‌‌ای را جهت ارایه خدمات به محیط پیرامون خود فراهم ساخته است که با خلق کارکردهای مناسب و متناسب و ایجاد ارتباط قوی در حوزه بلافصل محدوده امامزاده می‌تواند سطح کیفی کارکردی و معنایی مجموعه را ارتقاء دهد.


مهدی مزینانی دسترسی آسان و کم هزینه به خدمات و فضاهای شهری را یکی از شاخص­های کیفیت زندگی شهری دانست و افزود:
 تجربه نشان داده که در تصاویر ذهنی و نقشه­های شناختی شهروندان از شهرشان، مکانها و فضاهای مذهبی و فرهنگی که در نقاط راهبردی شهر واقع‌اند و دسترسی به آن‌ها آسان است، پررنگ و مهم هستند و جریان‌های جمعیتی در شهر با شبکه‌های دسترسی همبستگی مستقیمی دارد. بنابراین عنصر ارتباط، نقش مهمی در ارتقای کیفیت های فضایی یک مکان را داراست.


وی ادامه داد: آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) در کنار رود دره فرحزاد یکی از این مکان‌های مهم شهر است که اگر پیوندی مناسب با پیرامون خود برقرار کند، ضمن حفظ و ارتقاء جایگاه کارکردی و معنایی امامزاده، ادامه حیات طبیعی رود دره فرحزاد را تضمین می­کند و مانع تفکیک و تبدیل باغ­ها، اشغال حریم رودخانه و گسترش ساخت و ساز در کوهپایه­ها و ارتفاعات این بخش مهم شهر می­شود.


مزینانی بقعه امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) را به عنوان یکی از اصلی‌ترین عنصر هویت­بخش شهری منطقه دانست و گفت:
وجود این بقاع متبرکه که سالیان سال سبب رشد و رونق این محدوده بوده و به نوعی با اصالت‌ترین محل موجود در این محدوده است، سبب شده تا ضرورت توجه به فضای امامزاده جهت باز تعریف مرکزیتی جدید در این محدوده اهمیت دو چندان پیدا کند. به واسطه اهمیت موضوع و در راستای ارتقای سطح دسترسی به عرصه فرهنگی-مذهبی امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) و تقویت جذب و حضور شهروندان در این فضا با هدف معرفی هویت این عرصه و تقویت نقش آن در شهر، هیئت­امنای امامزادگان و شهرداری تهران تصمیم گرفتند که به دنبال طرحی در راستای ارتقای نقش فرهنگی و ارتباط و هم­پیوندی آستان امامزادگان با دیگر فضاهای شهر باشند.


وی افزود:
بنابراین با تلاش و همت شهرداری تهران، مسابقه " طراحی محیطی ارتباط پیاده‌راه امام زادگان عینعلی و زینعلی (ع) با روددره فرحزاد و بخش شرقی آن" برگزار شد که مورد استقبال شهروندان، حرفه­مندان و دانشگاهیان قرار گرفت و در این مراسم آثار برتر این مسابقه شناخته شدند.


مزینانی گفت: در این مسابقه طراحی ارتباط پیاده راه آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) با رود دره فرحزاد و بخش شرقی آن ۲۱ طرح به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که از این تعداد به نفرات اول تا سوم به ترتیب هدایای نقدی ۷۵ میلیون، ۴۵ میلیون و ۳۵ میلیون تومان و به نفرات چهارم تا دهم نفری ده میلیون تومان هدیه داده شد.


گفتنی است مراسم مراسم اختتامیه آثار برتر مسابقه طراحی محیطی ارتباط پیاده‌راه امام زادگان عینعلی و زینعلی(ع) با روددره فرحزاد با حضور مهندس پیروز حناچی شهردار تهران، دکتر سید یحیی صفوی رئیس هیئت امنای آستان امامزادگن عینعلی  و زینعلی(ع) و مهندس گلپایگانی معاون عمرانی و شهرسازی شهر تهران در خانه موزه استاد لرزاده برگزار شد.